MF Dnes 19.7. Test zmrzlin

Červenec 2016

Test zmrzlin

Některé mají 70 % jahod, jiné tři. Vyhrála retro dřeň

Testovali jsme 10 jahodových zmrzlin. Všechny byly přeslazené, ale dětem i dospělým chutnaly.

 

Která je nejlepší? Zmrzliny otestovaly i děti. U všech jednoznačně vyhrála domácí zmrzlina a z kupovaných klasická dřeň. Foto: Lukáš Procházka, MAFRA

Zmrzlinu si v létě dopřává skoro každý. Čechům nejvíc chutná vanilková, ale mezi ovocnými zmrzlinami by nejspíš vyhrála jahodová. Zajímalo nás proto, kolik jahod v sobě průmyslově vyráběné zmrzliny mají. Zda nanuky a kelímky obsahují jen obarvenou vodu s příměsí jahodového aroma, nebo v nich jahody skutečně jsou.

Výsledek byl příznivý. V každém z deseti zakoupených vzorků jahody byly. A další pozitivní zprávou je, že červenou barvu zmrzliny nezískávají ze syntetických přísad, ale z přírodních. Zmrzlina Tubíno si sice k barvě pomáhá červenou řepou, Calippo bezinkovou šťávou a Albert Jahůdka karmíny (běžně používané potravinářské barvivo, které se vyrábí z vysušených těl hmyzu červce nopálového), ale umělá barviva nebyla použita ani v jednom vzorku, jak ukázala analýza na Vysoké škole technologické (VŠCHT) v Praze.

Velké rozdíly v množství jahod

Rozdíly v podílu jahod však byly obrovské. Zatímco nejjahodovější vzorky – Jahodová dřeň Dione a Hájek super jahoda – obsahovaly téměř sedmdesát procent ovocného podílu, zmrzlina Calippo ho měla jen třináct a vodová zmrzlina Tubíno pouhá tři procenta.

Nejčastější hodnota se přitom pohybovala kolem padesáti procent. Více než poloviční podíl jahod měly Billa jahodová, Prima Mrož, Ballino, Albert Jahůdka a Zielona Budka. Sorbet Tesco měl podíl třetinový a do- ma vyráběná zmrzlina, kterou jsme do testu zařadili pro srovnání s průmyslovými vzorky, obsahovala přes osmdesát procent jahod.

Dobrým zjištěním testu bylo, že výrobci do zmrzlin dávají deklarované množství jahod a nesnaží se zákazníka klamat tím, že by drahé jahody nahrazovali levnějším ovocem, například při falšování často používanými jablky. „Jablečná surovina ve vzorcích nalezena nebyla. Výrobci se nesnaží spotřebitele šidit, což je pozitivní,“ uvedl Aleš Rajchl, který zmrzliny na VŠCHT analyzoval.

Cukry tvoří až třetinu zmrzlin

Negativní však bylo, že všechny vzorky obsahují velké množství cukru. Pokud by si člověk doma vyráběl čistě jahodovou dřeň, pak by v ní měl podle knihy Food Composition and Nutrition Tables zhruba 5,5 procenta cukrů (hodnota je průměrná, protože skutečné množství se mění podle odrůdy, místa pěstování i času sklizně). Podíl cukru v nakoupených zmrzlinách byl několikanásobně vyšší, pohyboval se od dvaceti do třiceti procent. Na první pohled toto číslo příliš neřekne, ale když se přepočítá na doporučenou denní dávku (DDD), kterou by podle výživových pravidel neměl člověk za den překročit, pak je číslo alarmující. Jedno menší balení zmrzliny totiž malému dítěti ve věku 4 až 6 let vyčerpá až 80 procent této dávky a velká balení, která děti dokážou hravě na posezení sníst, ho několikanásobně překročí.

„Když jsem chodil do školy, nebyl pro mě problém sníst až deset jahodových nanuků na posezení,“ vzpomíná Jan Vávra z Prahy. A velký zmrzlinový apetit potvrzovaly i děti, které se účastnily degustace.

 

● Testovali jsme deset různých vzorků jahodových zmrzlin, které jsme nakoupili v supermarketech, hypermarketech a jeden v cukrárně Ovocný Světozor.

● Do testu jsme pro srovnání zařadili také jednu doma vyrobenou zmrzlinu.

● MF DNES spolupracovala na testu s Potravinářskou komorou ČR a časopisem Svět potravin.

● VŠCHT v Praze analyzovala ovocný podíl v jednotlivých vzorcích. Zkoumala také, zda jahody nejsou nahrazeny levnějšími jablky, což nebyly. Dále zkoumala obsah cukrů a jejich rozdělení na glukózu, fruktózu a sacharózu. Zjišťovala také přítomnost syntetických barviv.

● Senzorické vlastnosti zmrzlin hodnotila v laboratořích VŠCHT dvanáctičlenná porota, pět dospělých odborníků a sedm dětí ve věku 6 až 13 let. Porotci hodnotili jahodovou barvu, vůni a chuť. Po skončení degustace posuzovali také atraktivnost obalů jednotlivých zakoupených vzorků.

Protokol testu

 V redakci jsme hodnotili složení jednotlivých vzorků, hlavně množství a charakter přídatných látek. Zkoumali jsme i to, zda informace deklarované na obale odpovídají naměřeným hodnotám.

● Zajímalo nás také, jak srozumitelně jsou pro spotřebitele zpracovány informace na zmrzlinách (výrobce, datum minimální trvanlivosti, složení, pokyny ke skladování a konzumaci atd.).

● U obalů nás zajímalo, jak komfortní jsou při otevírání – zda jdou otevřít jednoduše, či je třeba víčko roztrhat – a jak pevný je obal výrobku při konzumaci.

● ● Jednotlivá balení zmrzlin stála 11 až 119 Kč. Při přepočtu na 100 ml vyšla jejich cena v rozmezí od 11 do 24 Kč (od 11 do 32 Kč/100 g). Sto mililitrů domácí zmrzliny vyšlo na necelých 9 korun.

● Při testování jsme počítali, kolik doporučené denní dávky cukrů děti při konzumaci jednotlivých balení vyčerpají. Při přepočtu jsme vycházeli z výživových doporučení, podle nichž mají děti ve věku 4 až 6 let sníst denně maximálně 36 g cukru, děti ve věku 7 až 9 max. 44 g a ve věku 10 až 12 max. 52 g. Při výpočtu kostek cukru na balení jsme vycházeli z toho, že kostka váží 4 gramy.

Anketa Kupujete si ovocné zmrzliny?

Dita Litera

Praha, 29

Já si už dělám jen vlastní zmrzlinu. Protože pokud si přečtete malá písmenka na obalech, zjistíte, že jde 
v 99 % o mražený krém rostlinného původu. 
V obchodě jsem ochotna sáhnout pouze po Ben and Jerry’s a Häagen-Dazs, vzhledem k ceně je to však spíš příležitostná koupě. Jakmile jednou člověk ochutná poctivou pravou zmrzlinu, už není cesty zpět.

Jana Kalinová

Vlašim, 47

Já si zmrzlinu moc často nekupuji. Když už, tak v létě, abych se ochladila. Nejraději mám jahodovou s kousky ovoce, a proto si kupuji kopečkovou zmrzlinu, kde to je dobře vidět. Doma jsem si zmrzlinu nikdy nedělala. Nemám na to čas, ani bych to neuměla, natož, abych si kupovala zmrzlinovač.

Marie Šikýřová
Praha, 31

Na zmrzku chodím v zásadě jen na kupovanou. Vítězí u mě nanuky Míša, Mrož nebo Twister. Největší chuť na zmrzlinu mám v létě, když je vedro. To si ji kupuji takřka denně. Občas si dám i kopečkovou, tak dvakrát do týdne, nejraději mám citronovou a čokoládovou. S kamarády chodíme také na McFlurry.

 

Poté, co děti otestovaly jedenáct vzorků zmrzlin, byly bez nejmenších problémů schopné sníst další nanuky, které dostaly jako odměnu.

Maminky by tak měly spotřebu zmrzlin u svých malých dětí kontrolovat a denně jim povolit jen jeden nanuk.

Retro dřeň vyhrála. 
Ocenily ji i děti

Celková úroveň zmrzlin však byla podle degustujících, které ve dvanáctičlenné porotě zastupovalo i pět dospělých, potěšující. „Všechny byly dobré. Některé sice byly jen jako led s barvivem, ale i ty se daly jíst. V obchodě bych si koupil všech deset. Že byly hodně sladké, mi nevadilo,“ řekl třináctiletý Michal Sedlák. „Nejvíc mi chutnala ta domácí, ale ta byla mimo soutěž,“ dodal.

Dobrou úroveň zmrzlin chválila i zmrzlinová blogerka Kateřina Kočičková. „Překvapilo mě, že až na pár vzorků byly zmrzliny dobré. Čekala jsem, že budou mnohem víc chemické a mnohem méně opravdu jahodové, ale to nebyla pravda,“ říká zakladatelka blogu Tři kopečky, jež zmrzlinu také sama vyrábí.

Podle ní sice byly zmrzliny přeslazené, ale až na Callipo a Tubíno chuťově příjemné. „Nejvíce mi chutnala Dione. Ta i hezky voněla a navíc mi připomněla Táboráčky z dob mého dětství. To byla zmrzlina, kterou jsme všichni v mé generaci milovali a kupovali,“ říká blogerka.

S jejím názorem souhlasili i ostatní dospělí. Klasická dřeň bez jakýchkoliv přísad však chutnala nejvíce též dětem. V dotaznících jí dávaly za barvu, vůni a chuť stejně dobré známky jako dospělí (většinou samé jedničky, ve dvou případech trojku). Ani obal, připomínající v minulosti i dnes spíše kelímek od hořčice, zmrzlině na kouzle celkově neubral. Děti sice příliš nezaujal a známky mu dávaly horší, ale dospělé svým vzhledem rozněžnil, takže ho pak hodnotili lépe a v komentářích o něm psali jako o veselém a milém retru.

Jako se děti a dospělí shodli na nejlepším vzorku, shodli se i na nejhorším. Na konci žebříčku tak zůstala nejlevnější zmrzlina Tubíno od výrobce Pinko. Hlavně kvůli tomu, že měla ve složení nejméně jahod – a také z degustace si odnesla poslední příčku.

„Vyrábíme řadu zmrzlin v různé kvalitě. Tubíno patří do kategorie levných vodových zmrzlin určených pro děti, jež si ji koupí z kapesného, když jdou ze školy,“ vysvětluje Adolf Adam, obchodní ředitel firmy Pinko. Firma podle něj o změnách receptury v současné chvíli neuvažuje, protože by pak zmrzlinu musela zdražit. — Iva Špačková